Struikelstenen-Stolpersteine





         

                       Ik loop over het plaveisel
                       van de oude stad

bij elke voetstap en elke tred

in echo weerkaatst

tegen monumentale muren

laat ik verleden achter mij.

 

Er is verleden

dat is beschreven

maar onbeschrijflijk blijft

waar letters en woorden

voor eeuwig onmachtig zijn

om gevoel te doen weerklinken.

 

Van mensen die verdwenen

opgelost in verstikkende wolken

individuen in massa vernietigd

de enkeling die ontkwam

gebroken en bestempeld

getekend en geketend.

 

Ik zet mijn schoenen 

met nadruk

op  struikelstenen

op  Stolpersteine

raak het fundament 

van genadeloze historie.

 

Die ons weergaloos achtervolgt

bij voortduring nagalmt

ook na hen

na mij 

na u.

 

©Thom Ummels                

Augustus 2012       



Reacties